Spis treści
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych opublikowało również badania „Barometr Nowej Mobilności”, z których wynika, że niemal połowa Polaków wyraża zainteresowanie zakupem pojazdu elektrycznego. Nadal jednak szczególnie ważnym aspektem decyzji jest cena samochodu oraz koszty eksploatacji (wysoka cena takich aut zniechęca 33,3% badanych)1 . Przed wyborem pojazdu z napędem elektrycznym warto sprawdzić, co ma na nie wpływ.
Z danych na 2023 rok najtańszy samochód elektryczny w wersji podstawowej kosztuje około 100 tysięcy złotych. Aby mieć większy wybór, należy przeznaczyć na ten zakup około 150-160 tysięcy złotych.
Do cen podstawowych samochodów elektrycznych mogą dochodzić różne opłaty dodatkowe, takie np. za lepsze opcje wyposażenia, pakietów technologicznych czy rozszerzonej gwarancji.
Baterie stanowią kluczowy element samochodów elektrycznych i są często uwzględniane w cenie podstawowej. Niemniej jednak, w przypadku niektórych modeli, możesz mieć opcję wyboru różnych pojemności baterii, co wpłynie na cenę.
Obecnie w Polsce istnieje około 5 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych, a do 2030 roku liczba ta ma wzrosnąć do 100 tysięcy stacji na terenie całego kraju. Znajdują się one na publicznych parkingach, na terenie w obrębie centrów handlowych, hoteli i stacji paliw. 92% publicznych ładowarek można używać odpłatnie2. Choć nie jest to bezpośredni koszt zakupu auta elektrycznego, warto wziąć pod uwagę koszty ładowania oraz zmiany w cenach energii. Przy tego typu pojazdach najlepiej zainwestować w domową stację ładowania. Należy też uwzględnić opłaty za punkty publiczne. W tym wypadku cena będzie zależała od rodzaju ładowarki.
Dzięki programom dopłat, które opiszemy w dalszych fragmentach artykułu, można znacznie obniżyć koszt zakupu samochodu elektrycznego.
Eksploatacja samochodu elektrycznego może być znacznie bardziej opłacalna niż auta spalinowego, przede wszystkim ze względu na oszczędności na paliwie. Ponadto ładowanie auta bez emisyjnego jest tańsze niż zakup benzyny. Można je jeszcze obniżyć, korzystając z niższej taryfy nocnej na prąd. Chociaż ceny energii mogą się zmieniać, koszt paliwa jest o wiele mniej stały i zależy od wahań rynkowych i podatkowych.
Warto też wiedzieć, że przy samochodach elektrycznych może zmniejszyć się koszt serwisu i konserwacji, ponieważ mają one mniej ruchomych części mechanicznych niż auta spalinowe o bardziej złożonych silnikach. Elektryki to najczęściej nowoczesne pojazdy, przy których wykorzystano najnowsze technologie.
Przy analizie kosztów należy też wziąć pod uwagę ulgi podatkowe (na akcyzę) i dopłaty do samochodów elektrycznych. Można też liczyć na tańsze ubezpieczenie.
Z czego wynikają rozbieżności w cenach różnych samochodów elektrycznych? Wpływ na koszt zakupu będzie miała marka, model i typ auta, ale także poziom zaawansowania technologicznego.
Na cenę samochodów elektrycznych mają wpływ m.in.:
Samochód elektryczny można kupić za gotówkę lub wybrać jedną z form finansowania, np. kredyt lub leasing. Czym różnią się te dwie metody i jakie mają wady oraz zalety?
Poprzez zaciągnięcie kredytu na samochód elektryczny można rozłożyć duży koszt na miesięczne raty. Ich wysokość i czas trwania umowy można dostosować do własnych potrzeb. Dzięki temu można zminimalizować obciążenie na samym początku i zachować płynność finansową. Kredyt jest też dopuszczalny w programie „Mój elektryk”, a więc nie trzeba rezygnować z dofinansowania.
Wadą finansowania samochodu przy pomocy kredytu jest ponoszenie dodatkowych kosztów związanych z odsetkami. W ten sposób cena auta staje się wyższa. Minusem dla niektórych osób może też być fakt, że ta forma finansowania wiąże się z długotrwałym zobowiązaniem finansowym. Raty zazwyczaj spłaca się przez kilka, a nawet kilkadziesiąt lat. Istnieje więc też ryzyko utraty wartości pojazdu (może być niższa niż pozostały do spłaty kredyt).
Samochód elektryczny można też wziąć w leasing, aby – podobnie jak w przypadku kredytu – uniknąć wysokich kosztów początkowych i rozłożyć je na raty. W przypadku tego typu umowy na koniec jej trwania można zazwyczaj zdecydować o odkupieniu samochodu lub zwrotu go do leasingodawcy. Można więc stać się jego właścicielem lub wymienić go na nowy model. Nie ma też ryzyka utraty wartości pojazdu – odpowiedzialność za to bierze leasingodawca. Leasing jest też korzystny pod względem podatkowym.
Wadą tego sposobu finansowania samochodu jest dla niektórych brak własności. To leasingodawca jest jego właścicielem, a leasingobiorca jedynie korzysta z auta na określonych w umowie warunkach. Koszt może też wzrosnąć o różnego rodzaju opłaty dodatkowe. Obowiązują też ograniczenia związane z użytkowaniem samochodu, np. limit przejechanych kilometrów. Leasingobiorca ponosi również koszty przedterminowego rozwiązania umowy.
Istnieją także inne formy finansowania samochodu elektrycznego. Jedną z najpopularniejszych jest wynajem długoterminowy, średnioterminowy lub krótkoterminowy (w zależności od czasu, w jakim chcemy użytkować auto). W tym przypadku płacimy za użytkowanie auta w danym okresie.
Koszt zakupu i eksploatacji samochodu elektrycznego można obniżyć korzystając z dofinansowania z Programu Priorytetowego „Mój Elektryk”. Dopłata obejmuje pojazdy kategorii M1 (pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy), N1 (pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t) oraz L1e-L7e (pojazdy dwukołowe lub trójkołowe, niektóre pojazdy czterokołowe) fabrycznie nowe (w dacie zakupu mają przebieg do 50 km). W 2023 roku można uzyskać do 18 750 zł lub w przypadku beneficjentów Karty Dużej Rodziny – do 27 tysięcy zł.
W przypadku umów leasingowych na samochody elektryczne z tego samego programu finansowane są: opłata wstępna i transferowa.
Zgodnie z Ustawą o elektromobilności, kupujący samochody elektryczne są również zwolnieni z akcyzy. Mogą też poruszać się bus pasami i korzystać za darmo ze stref płatnego parkowania. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje też dofinansowanie do ładowania.
Wśród opinii publicznej często pojawiają się przekonanie, że zakup samochodu elektrycznego jest drogi, a jego eksploatacja - tania. Czy rzeczywiście tak jest i po jakim przebiegu koszt zakupu i utrzymania auta elektrycznego zaczyna się zwracać? Przykładowo, według wyliczeń Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych pokonanie pierwszych 30 tys. km. za pomocą pojazdu z napędem elektrycznym wynosi średnio 2750 zł. Z kolei przejazd tej samej trasy samochodem spalinowym wynosi od 8000 (diesel) do 8500 zł (silnik benzynowy).
Kolejne badanie (CORAB) podaje porównywalne dane kosztu używania samochodów elektrycznych3:
Scenariusz poruszania się | Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu | Koszt ładowania na publicznej stacji ładowani AC | Koszt ładowania na publicznej szybkiej stacji ładowania DC |
w mieście | 10,78 zł/100 km | 20,86 zł/100 km | 23,80 (do 40 kW) - 28,56 (pow. 40 kW) zł/100km |
poza miastem | 10,01 zł/100 km | 19,37 zł/100 km | 22,01 - 26,52 zł/100 km |
na autostradzie | 15,40 zł/100 km | 29,80 zł/100 km | 34-40,80 zł/100 km |
w przypadku gdy porównywalny koszt przejechania 100 km samochodem spalinowym kosztuje 40-50 zł/ 100 km (badanie własne przy założeniu spalania 6 l/100 km i cenie paliwa 6,84 zł).
Badania własne na przykładzie Mazdy CX-30 i MX-30 w obu wersjach napędowych:
Mazda CX-30 wersja podstawowa z silnikiem benzynowym 2.0l, 122KM | Mazda MX-30 wersja podstawowa z napędem elektrycznym 145 KM AT | |
Cena | 119 500 zł | 161 100 zł |
Zużycie paliwa / energii | 5,9 l/100 km | 17,9 kWh/100 km |
Cena za 1 l benzyny / 1 kWh energii | 6,58/l | 0,75 kWh - 1,22 kWh (cena dla zużycia powyżej limitu 3000 kWh/rok) |
Koszt przejechania 100 km | 38,82 zł | Domowa stacja ładowania 13,43 – 21,84 zł |
Podsumowując badania można wyciągnąć kilka wniosków. Samochód elektryczny jest naprawdę tani w eksploatacji (szczególnie że powyższe wyliczenia nie uwzględniają m.in. kosztów wymiany oleju czy ładowania samochodu z własnej instalacji PV lub ew. dopłat rządowych), a różnica może w sensownym czasie pokryć wyższy koszt zakupu.
Trudno przewidywać przyszłość, a wahania na rynku cen surowców mogą mieć duże znaczenie dla tak długoterminowego zakupu jak samochód. Mimo tego trudno sobie wyobrazić przy tak dużym trendzie na ekologię i zapotrzebowanie na ropę przez azjatyckie gospodarki znacznych obniżek cen na paliwa płynne. Biorąc z kolei pod uwagę że cena energii elektrycznej w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie (wrzesień 2023 r.) i fakt, że są one regulowane przez rząd, można zaryzykować stwierdzenie, że opłacalność eksploatacji samochodów elektrycznych będzie tylko rosnąć.
Twoje dane osobowe zawarte w powyższym/poniższym formularzu będą przetwarzane przez Nivette Fleet Management sp. z o.o.. z siedzibą w Warszawie w celu odpowiedzi na Twoje zapytanie. Szczegółowe informacje znajdziesz TUTAJ